Bäst med städat skrivbord

En bra arbetsmiljö skapas enligt många studier genom att ha ett städat skrivbord där man har koll på sina papper och prylar. Det stökiga skrivbordet leder alltså inte, som man trodde förr, till att man blir mer kreativ.

4379380-office (1)

Tidigare har studier hävdat att man ökar chanserna till att komma på bra idéer på arbetsplatsen om man har ett stökigt skrivbord. Einstein var en av förespråkarna av denna idé och sa ”Om röra är tecken på ett rörigt sinne, vad är då ett tomt skrivbord?”. Nu hävdar dock forskare vid Princeton University i USA att raka motsatsen gäller, rapporterar Aftonbladet. Oreda gör oss nämligen väldigt ofokuserade och vi blir även mindre kapabla att koncentrera oss på våra uppgifter, vilket gör att produktiviteten sjunker.

Städa på bästa sätt

Vill man kunna koncentrera sig på jobbet gäller det alltså att städa upp röran på skrivbordet och börja organisera papper och annat som kan tänkas hamna i en stökig hög på skrivbordet. För att kunna organisera sina saker på bästa sätt kan man köpa kontorsmaterial i form av pärmar, ställ och pappersmappar på nätet. Det gäller att man hela tiden har koll på sina saker och ser sorterande som en lika självklar rutin som att borsta tänderna, tipsar Metro. Hur ofta man ska se till att städa och underhålla ordningen är upp till var och en. På vissa arbetsplatser kan det räcka med att sortera in lösa papper och saker en gång i veckan. Har man många prylar och papper i omlopp kan man behöva underhålla ordningen varje dag.

Spara flera veckor

Ett städat skrivbord gör inte bara att man får lättare att koncentrera sig på jobbet. Effektivitetskonsulter hävdar till och med att ett städat skrivbord kan göra att man sparar veckors arbetstid varje år. De säger att man sparar minst en halvtimme om dagen om man har koll på alla sina papper. Då slipper man nämligen bli avbruten med att bläddra bland papper och inte hitta de papper man behöver. Konsulterna tipsar om att man i alla fall bör organisera upp sitt skrivbord varje gång man går på semester, så att man har bra koll på sina saker när man kommer tillbaka till jobbet igen. Läs mer.