Dags för ett nytt jobb? Så lyckas du med entreprenörskapet!

Allt fler vill säga upp sig från sitt kontorsjobb till förmån för att starta något eget. Men med omkring 20 000 tusen nystartade företag varje år är konkurrensen benhård och få vågar satsa. 

Många väljer att låta hemmaföretaget vara en hobby samtidigt som några få vågar ta steget fullt ut och bryta sig loss från vardagens ekorrhjul och satsa helhjärtat på sin dröm. Med några enkla steg kan du också enkelt greppa knepen för att lyckas!

  1. Affärsplan – hitta din nisch och gör företaget unik på marknaden
  2. Granska marknaden – se till att det rätt tidpunkt att starta eget
  3. Ha koll på konkurrenter – varför kunden bör välja ditt företag
  4. Använd dina kontakter – personer i din närhet som kan ge bäst feedback
  5. Marknadsför ditt företag effektivt – tro på din affärsidé och gör dig synlig på marknaden

791886-workplace-of-the-businessmanFör att lyckas starta ett företag som genererar en duglig inkomst är det först och främst viktigt att ha en tydlig affärsidé och affärsplan. Vad säljer företaget och vem är kunden som köper? Finns det fler företag på marknaden med samma affärskoncept? Se över den egna affärsplanen och sätt en personlig prägel i konceptet. Genom att veta vad ens konkurrenter fokuserar på är det enkelt att avgöra hur det egna företaget bör ställa sig i exempelvis prisklasser. Om företagsidén är att sälja betong är det därför viktigt att se över vilka som är ens främsta konkurrenter och sedan se hur man på bästa sätt kan vinna konkurrensfördelar inom betongbranschen. Se till att alltid använda ditt personliga nätverk för att utveckla de rätta kontakterna.

Gör företaget synligt!

När företaget är byggt och färdigt att starta igång är målet att bli det främsta företaget inom sitt område och är det vitalt att marknadsföra sitt företag. Det bästa rådet är att skapa professionella visitkort från printondirect som enkelt kan överlämnas till potentiella kunder eller sammarbetspartners. Visitkortets främsta syfte är att personerna man möter ska minnas företaget och därför bör det finnas med tydlig kontaktinformation och företagsbeskrivning. Vidare bör även visitkortets färgnyanser och teckensnitt stämma överens med din yrkesprofil för att återspegla företagets integritet korrekt.