Läget

Fastighetsmäklare pratar ofta om ”location, location, location” vilket på mäklarsvengelska betyder att det är läget som är helt avgörande för vilket pris en lägenhet eller ett hus kan säljas för. När det gäller arbetsplatser är läget också viktigt, av många olika skäl.

Ingen vill väl egentligen ha för långt till sin arbetsplats. När vi ska beskriva vår drömarbetsplats skulle nog de flesta av oss säga att den ska ligga nära vårt hem. Samtidigt förstår vi alla att det är omöjligt att hitta ett läge som ligger nära samtliga anställdas hem. Sannolikheten kanske ökar i en mindre stad, men de anställda kan ju lika gärna bo på en annan ort, eller ute på landet.

Läge vs ekonomi

Men om det inte går att hitta ett läge som passar alla bör man hitta en lokal som det är lätt att ta sig till. I en mindre stad brukar detta innebära att den ska ligga i centrum, eller nära centrum. I en större stad finns det för det mesta flera knutpunkter, och det är inte säkert att samtliga av dessa ligger i centrum. För att ta Stockholm som exempel skulle Fridhemsplan, Liljeholmen, Gullmarsplan, Östermalmstorg och området kring Sankt Eriksplan och Karlbergs station alla kunna sägas vara bra platser. Dessa är lätta att nå med kollektivtrafik. Idealt bör det även vara lätt att ta sig till arbetsplatsen med bil, men detta förblir i storstäderna en utopi.

Detta är ena sidan av det hela. Den andra sidan är att bättre läge innebär högre hyra. För vissa företag kan den högre hyran vara en investering som lönar sig väl. Men för offentliga aktörer och ideella organisationer, som inte behöver marknadsföra sig med läget på samma sätt som exempelvis en PR-byrå, kan det löna sig att välja en lokal med mindre attraktivt läge, till en lägre hyra. De pengar man sparar in på detta kan man lägga på att förbättra arbetsplatsen på andra sätt.