Marknadsföringstips till dig som driver eget

Som egenföretagare är det viktigt att du exponerar ditt företag. Det bästa är att kombinera marknadsföring offline och online för att nå ut till dina kunder. Här följer marknadsföringstips för som passar även en liten marknadsföringsbudget.

Att driva eget kräver tid och kapital. Marknadsföringen är mycket viktigt och du som egen företagare måste hitta sätt att exponera din vara eller tjänst. Du måste synas för att dina kunder ska kunna hitta dig. Marknadsföring kan vara mycket dyrt och småföretagare har sällan den budget som krävs för att genomföra stora kampanjer. Det finns dock många olika marknadsföringskanaler som du kan utnyttja utan att spendera en förmögenhet. Nedan listas marknadsföringstips offline och online.

Offline marknadsföring

I de flesta fall är det viktigt att företaget syns både online och offline för att maximera exponeringen. Offline marknadsföring kallas även traditionell marknadsföring och innefattar den exponering som inte sker online. Att synas offline resulterar ofta i att fler söker på företagsnamnet och besöker hemsidan. Om du har en butik är det särskilt viktigt att investera i exponering offline. Exempel på välbeprövad offline marknadsföring är bland annat följande:

  • Fasadflaggor med tryck. Dessa kan med fördel användas utanför butiken för att dra till dig uppmärksamhet från förbipasserande. Hos https://www.displayexperten.se/category/fasadflaggor-med-tryck hittar du prisvärda fasadflaggor.
  • Gatupratare. Används för att exponera butiken.
  • Tryckt material i form av broschyrer, visitkort och trycksaker. Dessa kan delas ut på event, mässor och vid andra tillfällen.

Traditionell marknadsföring kombineras med fördel med online marknadsföring. Digital marknadsföring innefattar all marknadsföring på digitala plattformar som datorer, mobiler och surfplattor. De flesta företag använder sig av någon form av exponering online och företagens kostnader för digital marknadsföring ökar rejält. Det finns många olika kanaler och det gäller att hitta de som passar ditt företag bäst. Nedan följer tips på hur du kan använda dig av digital marknadsföring:

  • Sociala medier är ett effektivt sätt att bygga ditt varumärke och kommunicera direkt med potentiella kunder.
  • Digitala annonser. Det finns oändligt många plattformar där du du kan köpa en annons. Denna strategi kräver dock tid om du vill bygga ditt varumärke. Det är dock många företag som vittnar om problem med varumärkesbyggande vid annonsering på olika teknikplattformar.
  • Google adwords. Du betalar för att hamna högt upp i Googles sökresultat vilket genererar trafik till din hemsida.