Politiska ställningstaganden som reklam

Att nå ut till den breda massan med sin reklam är idag svårt när konkurrensen om vår uppmärksamhet ständigt ökar från såväl traditionella som sociala medier. Ett sätt kan vara att ta ställning i den politiska debatten och låta vanliga människor sprida ditt budskap.

Att politik rör upp känslor är de flesta medvetna om och känslor är en viktig drivkraft för att människor ska sprida vidare budskap. Detta är något som flera stora företag tagit tillvara på i utformningen av sina reklamkampanjer. Att ta ställning i infekterade politiska frågor tycks idag ha blivit en trend och ett av de senaste exemplen är Gilette som i sin senaste reklamkampanj (se videon nedan) tar ställning för en ny mansroll med avstamp i Me too som skakade världen 2017. Kampanjen har både hyllats och hatats men det viktigaste är att människor har debatterat den och spridit budskapet, vilket i sin tur lett till ett stort antal tidningsrubriker. Och helt plötsligt har värdet av de investerade reklampengarna mångdubblats. Liknande kampanjer kan givetvis kombineras med trycksaker från Brand New Profile som kan sprida budskapet åt den som önskar.

En pågående trend

Detta är långt ifrån ett nytt fenomen. Förra året fick till exempel Ben & Jerry stor uppmärksamhet när de tog ställning för att ensamkommande Afghanska flyktingar skulle få stanna i Sverige. Invandringsfrågan väcker alltid känslor och helt plötsligt var glass med kaksmulor på allas läppar och sociala medier.

Sveriges mest kända reklam

Ett annat företag som stuckit ut hakan är Oatly som genom att marknadsföra sin havredryck som “mjölk för människor” retade upp hela Mjölkindustrin och förlorade i domstol. Nu har de slagit till igen genom att vinna en Musikhjälpenauktion om att få delta i en av ICA:s reklamfilmer och frågan är vad de gör av den möjligheten.

Detta är givetvis bara ett axplock av alla kampanjer med politisk sprängkraft som lanserats de senaste åren. Och framtiden kommer med stor sannolikhet bjuda på ytterligare ställningstaganden.