Starta egen butik

Den bästa arbetsplatsen är den där man själv har makten, som sin egen chef och under mars har egenföretagarna verkligen blomstrat – men hur ska man gå till väga om man vill starta en verksamhet såsom en egen butik? Nyckeln är att hitta sin unika identitet och att erbjuda något som efterfrågas men som ingen annan än du kan erbjuda.

Det finns en hel del saker som ska inhandlas om man starta sin egen butik. Man ska ha kassaapparat, streckkodsläsare och en massa andra saker som hör logistiken till. Dessutom ska man fylla butiken med produkter som man sedan ska sälja. Så med andra ord är det en hel del saker som man måste tänka på när man vill bryta sig fri från hamsterhjulet och starta en egen verksamhet. Vilket många också gjort förra månaden. Något som till exempel Jönköpings Posten skriver är att det nu i mars registrerades hela 158 nya företag, vilket är en ökning med 26,4 procent mot samma period förra året. Men om alla kommer lyckas är något som framtiden får utvisa. Vill man gå med vinst så det gäller att tänka utanför boxen i sitt projekt – och man ska komma ihåg att det går att lyckas även om man själv inte har en fysisk butik.

Tjejerna som lyckades med sin affärsidé

När man ska starta en verksamhet gäller det att tänka utanför boxen, och det var precis vad Victoria Carlsson och Sofie Stenmark lyckades med. De bestämde sig nämligen för att utmana den hårt konkurranssatta glassindustrin med sin yoghurtglass, och nu säljer dem litervis i närmare 100 stycken svenska städer. Till Svenska Dagbladet säger de att de började med att hyra in sig i Alvestaglass frysbilar för distributionen och själva försäljningen skötte de genom att själva möta upp olika butikschefer och pitcha sin glass. Likaså skötte man också sin marknadsföring. Bland annat bjöd de på fika på arbetsplatser där deras kompisar jobbade och sedan använde de Instagram för att lyckas med sin reklamstrategi – och som tur var hade man skapat en riktigt fotogenisk glassförpackning.

Något att tänka på

Något annat att tänka på när man vill starta en ny verksamhet är att lägga upp en strategi och kolla hur konkurrensen ser ut på marknaden för just din verksamhet med mera. Något som också Driva Eget tipsar om när man vill öppna en butik (i detta fall en gårdsbutik) är att se över:

  • Potentiella kunder – vilka är de och vart hittar du dem?
  • Öppettider – när ska butiken hålla öppet? Säsongsvis, året om eller bara vissa dagar?
  • Placering – din butik bör rimligtvis finnas där dina kunder finns, tänk på din omgivning och välj lokaler noga.
  • Vad har du som ingen annan har – kan du fylla ett behov av något som saknas? Och vad är det som gör att kunderna ska välja just dig?

När du har ovanstående klart för dig är det bara att sätta igång! Ett tips är att skriva både affärsplan och börja med din marknadsföring – testa att göra som yoghurtglass-tjejerna och börja med annonsering och inlägg i sociala medier för att få ut ditt varumärke och skapa kännedom!